یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸
English Arabic Persian
 

خانه » معاونت مطبوعاتی » نشست تخصصی “خبر خوب” در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد

نشست تخصصی “خبر خوب” در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد

Print This Post
نشست تخصصی «خبر خوب» با حضور علیرضا جهانگرد، مدیر عامل شرکت پالیز و مدیر کمپین خبر خوب، علی گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات و روزنامه نگاری، مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی، محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس و حمید ضیائی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در محل این دفتر برگزار شد.

نشست تخصصی «خبر خوب» با حضور علیرضا جهانگرد، مدیر عامل شرکت پالیز و مدیر کمپین خبر خوب، علی گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات و روزنامه نگاری، مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی، محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس و حمید ضیائی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در محل این دفتر برگزار شد.
ضیایی پرور در ابتدای این نشست با اشاره به تاثیر انتشار اخبار متنوع در رسانه‌ها گفت: بی توجهی رسانه ها به اخبار جامعه باعث می شود تا ذهنیت مردم مخدوش شود و با مراجعه به مجموعه‌ای از اخبار منفی و نگران کننده، برای تصمیم‌گیری دچار مشکلات فراوان شوند. گرانمایه پور در ادامه این مراسم گفت: اینکه گوشت را هم می خواهند اینترنتی بفروشند را واقعا نمی شود تشخیص داد خبر خوب است یا بد! از همین منظور نمی توان در مورد برخی خبرها خوب یا بد بودنش را تشخیص داد. ضمن اینکه در طول ده سال گذشته معنای خبر تغییر کرده است. خبر خوب به دو دسته واقعی و جعلی تقسیم می شود. خبر خوب خبری است که مصداق های عینی آن را می بینیم. گرانمایه پور ادامه داد: انعکاس خبر خوب در جامعه به چند مورد بستگی دارد. رسانه ای که قرار است آن خبر را منعکس کند، شرایط اقتصادی سیاسی و جو اجتماعی یکی دیگر از این موارد است، ذی نفعان خبر خوب چه کسانی هستند و آثار اولیه و ثانویه خبر خوب چیست؟ تنوع و تکثر رسانه ای نیز در خوب یا بد بودن خبر تاثیر دارد و همچنین نقش شبکه های اجتماعی در انعکاس این خبرها نیز در ادامه این موارد است. همچنین سطح آگاهی های اجتماعی مردم در جامعه و باورپذیری مردم، در انعکاس اخبار خوب تاثیر گذارند.  گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات و روزنامه نگاری افزود: برآیند خبر بد نفی خبر خوب است و میزان پذیرش خبر خوب سخت تر می شود. اینکه چرا در جامعه مان خبر خوب کمی داریم به جامعه و نوع زندگی ما ربط دارد. میزان مشروعیت رسانه ها در افکار عمومی مردم نیز در خبر خوب موثرند.  علیرضا جهانگرد مدیر عامل شرکت پالیز و مدیر کمپین خبر خوب در ادامه این نشست تخصصی گفت: اولین عادتی که در فضای اطراف آدم ها را موفق می کند عامل بودن آنها است. با ظهور تلگرام بمباران اطلاعاتی صورت گرفت. بسیاری از اخبار ممکن است حال ما را بدتر کند.  وی ادامه داد: برای شادی و مثبت بودن در یک روز سه هیجان مثبت و یک هیجان منفی داشته باشد و یکی از این کارها این بود که روزی سه بار خدارا بابت تمامی نعمت هایمان شکر می کردیم و به خبری که حالمان را خوب می کنیم کمتر می رسیدیم. یک مدت ما با گروهی که داشتیم خبرهای خوبمان را در کانال تلگرامی خود قرار دادیم. بعد از مدتی تعدادی از کانال رفتند و بازخوردهای خوبی از مابقی گرفتیم. در حال حاضر هم دو خبرنگار قدیمی با ما همکاری می کنند.  به گزارش فارس، مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی نیز در ادامه این نشست گفت: یکسری رسانه ها تاثیرگذار نیستند و ۹۰ درصد رسانه ها دولتی و شبه دولتی است. ۹۸ درصد اخبار روزانه حکومتی دولتی و … است. رسانه های ما هم به خاطر بحث اقتصادی با خبر خوب به شکل درآمدزایی نگاه می کنند. روزانه ۱۴۰۰ خبر درباره برخی شرکت ها می بینیم که ۴۰ درصد خبر منفی و مابقی رپورتاژ آگهی است!  وی ادامه داد: در بحث خبر خوب باید بدانیم چه چیزهایی را نمی توانیم تغییر دهیم، سیاست و نگاه سیاسی در خبر رسانی یکی از مواردی است که نمی توانیم تغییرش دهیم. افکار عمومی و میل جامعه به خبر منفی، باورپذیری رسانه های رسمی از مواردی هستند که نمی توانیم تغییرش دهیم.  محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس، در ادامه این نشست تخصصی درباره راه اندازی بخش خبر خوب در خبرگزاری فارس، گفت: مهمترین چالش کشور تصویر است و این خطرناک ترین تهدید برای جمهوری اسلامی است و امروز آنچه در ادراک جامعه می گذرد بسیار است و مهمترین تهدید، تهدید روانی است.  وی ادامه داد: ما امروز گرفتار چالش تصویریم. پروژه هایی که دشمن برای ما تدارک دیده یکی از این دلیل ها است و آنها می خواهند تصویری سیاه از وضعیت ما منعکس کنند. عامل دوم برمی گردد به نظام ساختاری رسانه و تربیتی خبرنگار. اینکه خبرنگار برای اخبار خوب نیست و نظام تئوری رسانه برای صرفا خبر خوب نیست. همچنین برخی می گویند خبر خوب، خبر بد است.  وی افزود: عامل سوم عصر جدید شرایط پیام است. شهروند خبرنگار همان شهروندانی هستند که متصل به جریان رسانه اند و ما امروز در عصر بی رسانه قرار داریم. منابع رسانه ای حذف شدند چراکه رسانه ها دیگر منبع و مرجع نیستند به این دلیل که مردم خودشان رسانه هستند.  معاون خبر خبرگزادی فارس افزود: وقتی مردم و افرادی که آموزش خبرنگاری ندیدند شما با پیام هایی مواجه می شوید که آنها جامعیت لازم را ندارد و طبیعی است که همه پیام به طور کامل منتقل نمی شود. مهمترین چیزی که خبرنگار آموزش می بیند این است که خبر را کامل تعریف کند اما شهروند رسانه آنچه که برای خودش مهم است را منتقل می کند.  وی ادامه داد: عامل سوم بخش پسا حقیقت است و ما به این سه دلیل گرفتار چالشی هستیم.مهمترین اثر چالش تصویر این است که نشستن مخاطب را به همراه دارد. و ما به این دلیل سراغ خبر خوب رفتیم. آنچه من از خبر خوب متوجه می فهمم این است که خبر خوب رویکرد رسانه ای است. اگر توانستیم در اخبار اقتصادی خبر خوبی را در جهت اثرگذاری ببینیم خوب است.  وی افزود: رویکرد خبر خوب خبرنگار تربیت کرده و رسانه می سازد. خبر خوب باید بتواند خبر بد را تشخیص دهد. اگر خبر بد را با رویکرد خبر خوب منتشر کردیم موفق بودیم. خبر خوب خبری است با این مبنا که زیبایی ها را ببینیم و در وهله بعدی زیبا دیدن. بخش دوم بحث زیبا دیدن است و زاویه دید مهم است و می خواهیم واقعیت را منتقل کنیم. خبر خوب باید موجب حرکت انسان و ایجاد امید در آنها شود.  وی با اشاره به خبر خوب ادامه داد: خبر خوب خبری است عمیق و راهبردی یعنی اگر خبر بدی داشته باشیم و توضیحی در متن خبر درباره آن بدهیم می توانیم به خبر خوب تبدیلش کنیم. خبر خوب چشم مسلح برای خبرنگار ایجاد می کند و باعث می شود زاویه دید تربیت شده ای را در وجود خبرنگار ایجاد کند. زاویه دید و سطح روایت از مهم ترین عامل های لازم برای خوب بودن یک خبر است. سازمان ها اغلب علاقه مند به انتشار خبر خوب نیستند. دائما رسانه ها در انتشار خبر خوب با یکدیگر رقابت دارند.  گرانمایه پور در ادامه این نشست بیان داشت: تا زمانیکه حرفه ای گرایی در خبرهایمان نداشته باشیم نمی توانیم از دل خبر بد، خبر خوبی تولید کنیم. ما در دو مورد می توانیم درباره خبر خوب و بد حرف بزنیم که یا شرایط خوب باشد و یا بد. سازمان ها اغلب علاقه مند به انتشار خبر خوب نیستند. دائما رسانه ها در انتشار خبر خوب با یکدیگر رقابت دارند.  وی در ادامه افزود: دلیل چالشی بودن خبر خوب و بد این است که رسانه های ما کار حزبی انجام می دهند و اینکه سازمان ها علاقه ای به خبر خوب ندارند به خاطر کار حزبی آنها است. در نظام رسانه ای ما تعریفی از خبر خوب نداریم

۱۷ بهمن ۱۳۹۷  ,  ۱۲:۵۷  , سرویس :  معاونت مطبوعاتی
  • اظهار نظر




 
 

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران می‌باشد.